Östgötatrafikens biljettsystem

Den lokala kollektivtrafiken här i Östergötland, Östgötatrafiken, beslutade att införa kontantstopp på bussarna efter diverse rån mot förare. Totalt kontantstopp lär det väl inte bli, men de har infört en straffavgift på 20 kronor om man vill betala kontant. Så, istället för 13 kr som det egentligen kostar att åka buss för ungdom, kostar det nu 13+20=33 kr.

De införde i samma veva som straffavgiften, en ny slags betal-metod, nämligen sms-biljetter. Sms-biljetterna kostar 13 kronor, alltså lika mycket som en vanlig biljett kostade förut.

Idag när jag skulle åka till jobbet, köpte jag mig en sms-biljett och skulle gå på buss nummer 565 mot Linköping. Väl på bussen säger busschauffören att sms-biljetten inte är giltig. "De gäller bara på bussarna med nummer på 200". Jag försökte argumentera med honom och påpekade att det var exakt samma sträcka han skulle köra bussen, som 202an skulle ha kört, och att pengarna ändå skulle hamna hos Östgötatrafiken i slutändan.
Han vägrade ändå låta mig åka med, och sa att jag var tvungen att köpa en kontantbiljett av honom. Hell no, what's the use?! Jag vägrade, sa till honom mycket tydligt att om jag inte fick åka med honom så skulle jag komma försent till jobbet. Jag kunde absolut inte tänka mig att köpa dubbla biljetter bara för att han skulle få betalt för just den resan.
Jag gick av bussen och sa något i stil med "Jävla gubbjävel" varpå han ropade tillbaka mig in i bussen och frågade vad det var jag sa. Jag sa till honom att åka, jag skulle ju ändå inte få åka med. Då lyfte han luren på sin buss-telefon och ringde till sin chef(?) och berättade om hela incidenten. Jag vet inte vad de pratade om, men bussen stod på hållplatsen och försenade turen minst 5-10 minuter. Tillslut åkte han iväg och lämnade mig att vänta på nästa buss. Jag var tvungen att ringa min mamma som låg hemma och var sjuk så att hon kunde skjutsa mig. Om hon inte uppoffrat sig för mig, skulle jag kommit försent, och det skulle ha inneburit avdrag på lönen.

Vad är det för fel på systemet, varför kan man inte bara vara vänlig mot varandra?

Jag antar att inlägget blev lite dåligt formulerat, men jag hoppas att budskapet gick fram. Imorgon ska jag ringa till Östgötatrafiken och kräva mina 13 kr tillbaka på grund av bristande information om vart biljetterna gäller. Jag ger mig inte. Bakgrundsfakta kan tilläggas att jag alltid har haft busskort hos Östgötatrafiken, och att detta var ett undantagsfall då jag inte hade ett laddat värde- eller fritidskort.

åsikter
Postat av: Elin

jag hatar östgötarafiken!!! Dom är jämt så jävliga mot folk! Kan dom inte bara göra allt billigare och dela ut gratis fritidskort som ska gälla hela dagen till alla skolungdomar åtminstonde!!

2007-11-12 @ 00:37:03
Postat av: Missankre

thihi, tack så mycket, hur är det med dig? va de en bra början av veckan?
kram

2007-11-12 @ 18:23:31
Bloggadress: http://missankre.blogg.se
Postat av: Esmeralda

Död åt ÖT! Jävla ragator och ragatar (eller nåt)!

2007-11-12 @ 21:40:43
Bloggadress: http://ezmeraldas.blogg.se
Postat av: M

Då har dom ju ännu mer pengar;)

2007-11-15 @ 15:38:46
Bloggadress: http://mariesmode.blogg.se

Jag gillar inte en massa spam-kommentarer, så det kan du ju skippa. Men har du något vettigt att skriva får du gärna göra det. Kommentarer och respons på vad man skriver är trevligt.

Först, ditt namn:
Ska du bli ihågkommen?

Här kan du skriva mailadressen om du vill:


..och här din bloggadress:


Skriv så det ryker!

Trackback
RSS 2.0