back in the days..

Jag lyssnar igenom en gammal mapp med musik. Den är full av gamla trallpunk-låtar och lyckorusen väller över min kropp som vattnet gör i duschen. Jag blir sådär pirrig och glad som man blir när man tänker på den man är kär i. Just nu måste jag bara få vara 14 år gammal igen och citera en låt som jag älskade att citera när jag var i den åldern:

USA, USA! Landet som bombar nya städer varje da'.
Alla länder vill va med och alla länder står i kö
för att få vara med i slakten när de skyldiga ska dö
Men jag undrar hur många oskyldiga liv som måste tas
När USA drar fram i sin stora offensiv
.

Just den här låten är gjord av Lastkaj 14, och har du inte hört den så kan du knappast kalla dig för punkare (jag gör det inte heller men.. ). Jag har ungefär 100 låtar till som är ungefär likadana i den här mappen och jag vill fortfarande skrika rätt ut hur bra de är!

Jag kommer ihåg när jag fick hålla i en gympalektion i åttan. Vi hade basket och det bästa med lektionen var att jag fick välja musiken själv. Jag funderade säkert ett halvår innan jag kom på den perfekta playlisten. Den skulle innehålla pepp-låtar som funkade för gympa, samtidigt som jag ville provocera moderatererna/nazipacket i min klass så mycket som möjligt. Det blev inte lika lyckat som jag tänkt, eftersom gympaläraren stängde av musiken, men jag var väldigt nöjd ändå. Den här låten var iallafall med. Likaså Sten & Stalin's låt "Kapitalets Land", som kan vara en av de bästa låtarna i trallpunkshistorian.
Jag måste bara få citera den också.

Välkommen till kapitalets land
Där rikedom och välfärd går hand i hand
Skillnaden är hårfin mellan lycka och död
Och den som har pengar han lider ingen nöd

Där finns höga ekonomer som ställer och styr
Där finns feta statsministrar som får dig att spy
Dessa marknadens lakejer talar om hur allting är
Det är de som håller uppe denna orättvisa värld

åsikter

Jag gillar inte en massa spam-kommentarer, så det kan du ju skippa. Men har du något vettigt att skriva får du gärna göra det. Kommentarer och respons på vad man skriver är trevligt.

Först, ditt namn:
Ska du bli ihågkommen?

Här kan du skriva mailadressen om du vill:


..och här din bloggadress:


Skriv så det ryker!

Trackback
RSS 2.0