Feminism

Ett jävligt hett samtalsämne just nu verkar vara feminism. Feminismus totalus. Vad är problemet med vissa människor? Det är väl klart som fan att vi kvinnor ska kunna kräva samma rättigheter som män!

Jag läste ett debattinlägg i en blogg häromdagen som handlade om feminism. Där var det någon som jämförde kvinnor med invandrare. Läs detta och få en tankeställare:
"Vaddå det är synd om invandrare? De kan ju laga jättegod smakrik mat! Vi svenskar har ju bara falukorv och köttbullar, hur kul är det? Och vi bränner oss mycket lättare i solen. Plus att vi har en invandrare på jobbet och jag är säker på att han bara fick det för att han är invandrare. Förresten, de går ju bara på socialbidrag allihopa, fatta vad skönt att slippa jobba! Nämnde jag att de har kryddstark mat?"
Hon som skrev detta heter Johanna, mer vet jag inte, men hon är väldigt smart.

Det är ju så. Invandrare är utsatta, men det försöker iallafall folk göra något åt! Att kvinnor alltid har varit utsatta i samhället är det ingen som bryr sig om. Tänk efter, vem är det som kör bilen när ni är ute på resa? Inte är det din mamma! Alltid detta mansdominerande.. Vi kvinnor måste ta för oss! Ser du en fullastad bil med barn, packning, mamma, pappa och skidor på taket, vem är det som kör då? Just det, mannen. Vem är det som i första hand bestämmer i ditt hus? Alltså, vem sköter ekonomin? I de flesta fallen är det mannen där också. Sen kommer vi till städning, barnledighet, matlagning och tvättning. Då passar kvinnan bra, eller?

Städerskorna på din skola, vad har de för kön? Eller för den delen, rektorn? Mattanterna, tanterna? Hur vore det om maten du fick på din tallrik varje dag var lagad av en matgubbe!

Om din cykel går sönder, vem av dina föräldrar är det då du frågar om hjälp för att laga den? Jag säger inte att det alltid är såhär, men i de flesta fallen.

Varför är det då så då? Är män mer tekniskt lagda och kvinnor mer husliga av sig? Nä, jag tror inte det. Allt har med omgivning och uppfostran att göra. Liksom, kolla i första bästa leksakskatalog. Sidorna för flickor är rosa och fyllda av blommor, hjärtan, hushållsmaskiner, barbiedockor och gulliga små djur. Sidorna för pojkar är däremot svarta eller blå och fyllda med häftiga saker som bilar, verktyg, radiostyrda flygplan och dinosaurier.
Jag var i en leksaksaffär en dag, och såg till min inte så stora förvåning att de börjat sälja mobiltelefoner för barn. Självklart var de gjorda av plast och spelade en liten trudelutt varje gång man tryckte på en knapp. Men det jag störde mig på var att det fanns två olika sorter. Själva modellen var densamma, men färgen och trycket på var helt olika. Den ena var rosa och glittrig, på bilden på kartongen den låg i fanns en flicka med örhängen, läppstift, handväska och en liten hund. Den andra mobiltelefonen var svart med silvriga detaljer och på den bilden var det en pojke med hängbrallor, kepsen bak och fram och en skateboard. Vad är det då man vill tala om för sina barn när man köper en sådan leksak? Det är ganska uppenbart.

Sen det här med dagis och skolan. Är någon pojke på dagis bråkig och gapig så säger fröknarna (ja, det är väl kvinnor som jobbar på dagis?) att han kommer lugna ner sig när han blir lite äldre. Skulle detta istället vara en flicka som skrek och gapade och förstörde för de andra barnen, så skulle hon inte accepteras. Fröknarna skulle antagligen hyssja mot henne och säga att så uppför man sig faktiskt inte.

Det här med att killar får mer uppmärksamhet än tjejer i klassrummet då. Visst är det sant, det har jag själv fått uppleva. Särskilt i högstadiet var det ofta som så att var det fem personer som räckte upp handen, och två utav dem var killar, så var det utan tvivel en utav dem som fick frågan. Nu på gymnasiet är det inte samma sak eftersom vi enbart har två killar i klassen. Men visst, en utav dem tar upp lite för mycket plats ändå.

Men felet ligger ju inte i att killarna tar upp för mycket plats, det är inte deras fel. De har ju blivit fostrade till att ta för sig. Felet är att vi tjejer inte tar för oss. Ofta sitter många tjejer och bara väntar på att en kille ska säga det hos just tänkt, just för att hon är rädd att hon kan ha fel. Det är så sjukt dumt att jag inte vet ord för det. Själv säger jag alltid vad jag tycker i klassrummet och har fått höra från flera klasskamrater att de skulle vilja vara som mig och säga vad de tycker. Vad är problemet? Det är bara att göra! Hör man något som man inte tycker är riktigt rätt, då är det väl klart som fan att man ska ifrågasätta det!

Jag vill berätta en sak för er antifeminister. Jag är feminist, och det har jag varit ända sen jag fick veta vad det var för ord. Betyder det att jag låter bli att raka mig, går osminkad och är en manshatare? NÄ! Självklart har inte utseende något med ens värderingar att göra! Självklart ska alla tjejer vara feminister. För den egentliga betydelsen av beteckningen feminist är ju att inse att kvinnor och män behandlas olika pågrund av sitt kön och att ha viljan att göra något åt det.

Nu har jag inte läst igenom det jag skrivit, men jag postar det ändå. Detta är ett samhällsproblem som fler än jag borde uppmärksamma. Punkt.

åsikter
Postat av: emelie

du har så jävla rätt, även om jag själv inte är sådär jätte-insatt. men klart jag bryr mig, är man tjej och inte gör det så är det något, ptjaaa... 'galet', helt enkelt.

tack för tipsen om magsjukan, förresten. tur att vi har två toaletter hemma, om man säger så! usch.

2008-01-04 @ 19:27:25
Bloggadress: http://ehmelie.blogg.se
Postat av: Esmeralda

Go, Kajsa, go! Jag känner precis samma frustration som du.

2008-01-04 @ 21:47:17
Bloggadress: http://ezmeraldas.blogg.se
Postat av: M

men eftersom tjejer e fostrade att inte ta ån plats, har många svårt för det. väldigt många. dom är inte van vid det och dräför blir dom rädda typ... dom har hört redan från abrnsben andra flickor som itne får tala till punkt, inte leva om för mkt elelr leka vad dom vill. det största ansvaret ligger ändå hos förädlrar, lärare, dagispersonal, tränare osv. alla sak bli behandlade lika! oavsett om man är kille, tjej, svart eller vit elelr något helt annat.

2008-01-04 @ 22:34:06
Bloggadress: http://mariesmode.blogg.se
Postat av: Totte

Hmm, jag tror att väldigt lite har med uppfostran att göra. Biologin spelar in mycket mer än vad som är politiskt korrekt att säga.
Kan inte själva problemet vara att det som betraktas som 'kvinnligt' inte värderas lika högt som det som anses vara 'manligt'?

Om det var accepterat att kvinnor, och det kvinnor gör är lika bra som allt annat så skulle inte unga flickor behöva förvirras av att uppmuntras anta de onaturliga och ganska negativa sidorna som pojkar uppvisar (som de senare undviker eftersom de inte vill verka vara jobbiga, gapiga snorungar). Det där med att ta plats är inte nödvändigtvis bra!
Personligen tror jag att feminismen skadas av att vara en rörelse av, och för kvinnor, men mer av att den är MOT män! Även de som inte uppvisar några av de läskigaste manshatartendenserna förvirras ibland av begreppen (du trycker t.ex. på att alla TJEJJER ska vara feminister, och en tidigare kommentar blandar även in hudfärg vilket knappast har med feminism att göra). Var är friheten att vara individer om alla flickor ska bli som pojkar?
Om det är ALLA människors lika värde och möjligheter ni eftersträvar så finns redan humanismen att ansluta sig till.

2008-03-21 @ 22:14:40

Jag gillar inte en massa spam-kommentarer, så det kan du ju skippa. Men har du något vettigt att skriva får du gärna göra det. Kommentarer och respons på vad man skriver är trevligt.

Först, ditt namn:
Ska du bli ihågkommen?

Här kan du skriva mailadressen om du vill:


..och här din bloggadress:


Skriv så det ryker!

Trackback
RSS 2.0