Östgötasången

Jag är väldigt sugen på att höra denna skapelse. Ni som är uppvuxna här i Östergötland har antagligen hört sången någon gång under ert liv. Jag har glömt bort hur melodin går! Jag vet på ett ungefär hur den går, men när jag ska sjunga den så blir det ändå fel. Är det någon som vet vart man kan få tag i den för en lyssning?
Här är texten till första versen:
Så grant står Östergyllen i sommarfager prakt
och skördarna, de gyllene, de bölja.
Väl hundra vita kyrktorn på slätten hålla vakt,
längs insjöstrand som glittervågor skölja.
Ej finns en nejd så härlig, så solig som vår bygd,
där gamla minnen sova i gröna björkars skygd,
vårt barndomshem, vårt fagra Östergyllen!

Som den lokalpatriot jag är kan jag inte låta bli att njuta när jag läser orden. Vackra Östergötland! ; )

åsikter
Postat av: Gustaf

Hej hej. Det finns en punkversion av Östgötasången som det antifascistiska Linköpingsbandet Wildcat Strike har spelat in. den kan du lyssna på här: http://www.themovements.com/wildcatstrike/index.html

2008-03-28 @ 01:10:54
Postat av: nisse

åh tack så mycket :)

2008-04-03 @ 20:53:24
Bloggadress: http://nizz.blogg.se

Jag gillar inte en massa spam-kommentarer, så det kan du ju skippa. Men har du något vettigt att skriva får du gärna göra det. Kommentarer och respons på vad man skriver är trevligt.

Först, ditt namn:
Ska du bli ihågkommen?

Här kan du skriva mailadressen om du vill:


..och här din bloggadress:


Skriv så det ryker!

Trackback
RSS 2.0